De megatrend die boven de Bodymorphing hangt is de Individualisering.
Betekenis Individualisering:
Elke consument is een individu met specifieke wensen en behoeften en wil ook als zodanig behandeld worden. Consumenten ervaren vanuit retailers “veel van hetzelfde” terwijl ze duidelijk minder gevoelig zijn voor massa communicatie. Ze zoeken maatwerk, ze willen mee kunnen bepalen en ze willen kunnen bijdragen aan wat retailers hen te bieden heeft. Zij willen het gevoel hebben dat het aanbod speciaal voor hen gecreĆ«erd is. Ze willen persoonlijk benaderd worden met producten, diensten en services die op hun specifieke behoeften zijn afgestemd.
(BRON: http://www.cbwmitex.nl/websites/cbwmitex/files/Retail2020/Individualisering.pdf)
Dus de reden waarom deze trend nu populair is, is omdat mensen tegenwoordig juist steeds meer de behoefte hebben om zich te laten zien en te uiten op hun eigen manier. Vandaar dat de manier van Bodymorphing ook steeds extremer wordt. Ze willen laten zien dat ze anders zijn dan andere mensen en niet bij de massa horen.
Naast de bodymorhphing zie je dat de Individualisering ook erg plaats neemt op het gebied van mode, kleding, muziek en levensstijl. Iedereen laat op een andere manier wel iets van zichzelf zien. Wel hebben we gemerkt dat de trends heel moeilijk te zien en te volgen zijn op deze gebieden, omdat alles door elkaar loopt en er heel veel trend tegelijk ontstaan of weer verdwijnen.